50 éves a budapesti 2-es metró

A más néven kelet-nyugati metróvonal második szakaszát a Deák tér és a Déli pályaudvar között 1972. december 22-én adták át az utazóközönségnek.

Városi séták

2022.12.22 | olvasási idő: kb. 2 perc


Az így már teljes hosszában közlekedő földalatti építése 1950-ben kezdődött, és az első szakasz a Fehér út (Örs vezér tere) és a Deák Ferenc tér között 1970-ben készült el. A tervezés során dőlt el, hogy a vonal nem a Thököly úton, hanem a kisebb forgalmú Kerepesi út irányába halad majd. Az Astoria, a Pillangó utcai és a Fehér úti megállók ekkor még hiányoztak, és a Kossuth téri állomás is csak utólag került a tervbe, mivel ezt a megállót eredetileg a Szabadság térre szánták. A tervezők a Népstadionnál (ma Stadionok) terveztek a gödöllői HÉV-vel közös végállomást kialakítani, ennek négy vágánya az állomáson a mai napig látható. 

Az „EMKE-aluljáró” terve (MTI Fotó: Fényes Tamás)

A főváros új nevezetességei lettek a metróaluljárók, melyek kialakítása egyes helyeken komoly nehézségekbe ütközött. Az Astoria aluljáró építésekor például mindvégig biztosítani kellett a felette elhaladó villamosforgalmat. Ezzel szemben az ún. „EMKE-aluljáró” a Blaha Lujza téren Budapest egyik legnagyobb gyalogosforgalmú csomópontját tehermentesítette. Az aluljárókat a peronokkal modern mozgólépcsők kötötték össze, amelyekkel a legmélyebb állomásra is 50 másodperc alatt le lehetett jutni. A metróvonalat 2004 és 2008 között felújították, és 2013 óta új szerelvények közlekednek. Nézzék meg képválogatásunkat, amely a budapesti közösségi közlekedés egyik fő ütőerének számító 2-es metró történetét idézi fel!

  1. A Déli pályaudvar állomásalagútjában (MTI Fotó: Bara István)
  2. Az Örs vezér téri végállomás építése 1968-ban (MTI Fotó: Lajos György)
  3. Próbaút az első szakasz átadása előtt (MTI Fotó: Bara István)
  4. Az első mozgólépcsőelem a Baross téren (MTI Fotó: Bars István)
  5. A Pillangó utcai állomás 1970-ben (MTI Fotó: Járai Rudolf)
  6. Az Astoria aluljáró építése (MTI Fotó: Bojár Sándor)
  7. Szolgálati jármű a Keleti pályaudvarnál (MTI Fotó: Bara István)
  8. Az első metrószerelvény (MTI Fotó: Kovács Sándor)
  9. Hegesztők a Déli pályaudvarnál 1964-ben (MTI Fotó: Bara István)
  10. Mozgólépcső a Keletinél (MTI Fotó: Bara István)
  11. Alstom szerelvény (MTI Fotó: Jászai Csaba)

Borítókép: A Blaha Lujza téri megálló az átadás napján MTI Fotó, Készítette: Bara István Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-864728

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 322 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

Csoda a vasút szerelmeseinek: a Magyar Vasúttörténeti Park

Gőzmozdonyok, dízelmozdonyok, motorkocsik, villamos mozdonyok, személykocsik, hóekék és sínautók összesen 70 000 négyzetméteren. Ez a csodavilág a Magyar Vasúttörténeti Park.

A színházi macska búcsúzik

Elment Haumann Péter, az egyik legnagyobb hazai közönségkedvenc, aki összetéveszthetetlen alakításaival és szinkronjaival örökre beírta magát a magyar színház- és filmtörténelembe.

"Semmi máshoz nem értek, csak a színházhoz"

Lehoczky Zsuzsa színésznőnek élete a színház. S mivel a színház örök, ő maga is az. Boldog születésnapot a nyughatatlan, csodálatos hangú, ezerarcú énekes-színésznőnek!

"A ceruza és a radír" mestere

110 éve született Macskássy Gyula, a pályafutása során nemzetközi fesztiváldíjakkal is elismert, Balázs Béla-díjas magyar rajzfilmrendező, akit a magyar rajzfilm atyjának is neveznek.