50 éves a budapesti 2-es metró
A más néven kelet-nyugati metróvonal második szakaszát a Deák tér és a Déli pályaudvar között 1972. december 22-én adták át az utazóközönségnek.
Városi séták
2022.12.22 | olvasási idő: kb. 2 perc
Az így már teljes hosszában közlekedő földalatti építése 1950-ben kezdődött, és az első szakasz a Fehér út (Örs vezér tere) és a Deák Ferenc tér között 1970-ben készült el. A tervezés során dőlt el, hogy a vonal nem a Thököly úton, hanem a kisebb forgalmú Kerepesi út irányába halad majd. Az Astoria, a Pillangó utcai és a Fehér úti megállók ekkor még hiányoztak, és a Kossuth téri állomás is csak utólag került a tervbe, mivel ezt a megállót eredetileg a Szabadság térre szánták. A tervezők a Népstadionnál (ma Stadionok) terveztek a gödöllői HÉV-vel közös végállomást kialakítani, ennek négy vágánya az állomáson a mai napig látható.
A főváros új nevezetességei lettek a metróaluljárók, melyek kialakítása egyes helyeken komoly nehézségekbe ütközött. Az Astoria aluljáró építésekor például mindvégig biztosítani kellett a felette elhaladó villamosforgalmat. Ezzel szemben az ún. „EMKE-aluljáró” a Blaha Lujza téren Budapest egyik legnagyobb gyalogosforgalmú csomópontját tehermentesítette. Az aluljárókat a peronokkal modern mozgólépcsők kötötték össze, amelyekkel a legmélyebb állomásra is 50 másodperc alatt le lehetett jutni. A metróvonalat 2004 és 2008 között felújították, és 2013 óta új szerelvények közlekednek. Nézzék meg képválogatásunkat, amely a budapesti közösségi közlekedés egyik fő ütőerének számító 2-es metró történetét idézi fel!
- A Déli pályaudvar állomásalagútjában (MTI Fotó: Bara István)
- Az Örs vezér téri végállomás építése 1968-ban (MTI Fotó: Lajos György)
- Próbaút az első szakasz átadása előtt (MTI Fotó: Bara István)
- Az első mozgólépcsőelem a Baross téren (MTI Fotó: Bars István)
- A Pillangó utcai állomás 1970-ben (MTI Fotó: Járai Rudolf)
- Az Astoria aluljáró építése (MTI Fotó: Bojár Sándor)
- Szolgálati jármű a Keleti pályaudvarnál (MTI Fotó: Bara István)
- Az első metrószerelvény (MTI Fotó: Kovács Sándor)
- Hegesztők a Déli pályaudvarnál 1964-ben (MTI Fotó: Bara István)
- Mozgólépcső a Keletinél (MTI Fotó: Bara István)
- Alstom szerelvény (MTI Fotó: Jászai Csaba)
Borítókép: A Blaha Lujza téri megálló az átadás napján MTI Fotó, Készítette: Bara István Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-864728
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 322 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Minden idők legsikeresebb magyar férfi úszója
Az 55 éve született legenda sportágában mindent megnyert, amit csak lehetetett. Vegyesúszásban a nemzetközi versenyeken pályafutása során senki sem tudta legyőzni, ezért is hívták a vegyes királyának.
Mátyás és Beatrix menyegzője
1476. december 22-én pazar pompával tartották meg Budán Hunyadi Mátyás magyar király és aragóniai Beatrix, Ferdinánd nápolyi király leánya menyegzőjét.
Pilinszky 100
Száz esztendeje, 1921. november 27-én született Budapesten Pilinszky János Kossuth- és József Attila-díjas költő, a XX. századi magyar költészet egyik legnagyobb alakja.
Ön mennyit tud Bartók Béláról?
Bartók Béla, a XX. század egyik legnagyobb zeneszerzője, zongoraművész, zenepedagógus és népzenekutató 140 esztendővel ezelőtt, 1881. március 25-én született.