Avar István - Szénfejtésből színpadi gyémánt
A 20. század második felének egyik legnagyszerűbb klasszikus színésze volt a 90 éve született Avar István. „Megmagyarázhatatlan varázs a színész és a közönség találkozása az esti előadáson. Boldoggá tesz, doppingol.” – vallotta.
Karakter
2021.03.20 | olvasási idő: kb. 3 perc
Történelmi figurák bőrébe bújt vagy nevetséges, groteszk alakot játszott – mindig jól érthetőn, határozott vonásokkal és hitelesen. Ügyelt a szóra – a színész egyik legfontosabb eszközére –, legendás orgánuma és szövegmondása rangos pályatársai közül is kiemelte, a színpadi beszédet oktatta is. Ő maga nem készen kapta tudást, nem otthonról, kibélelt fészekből hozta a műveltségét. Keményen meg kellett dolgoznia érte. A szakérettségis bányászgyereket elsőre felvették a főiskolára, ahol 1954-ben végzett.
Élete Heves megye egyik aprócska bányászfalujában, Egercsehiben kezdődött 1931. március 20-án. Gyerekként szívesen mondott verset, produkálta magát alkalmi közönsége előtt. Tizennégy éves korában bányászinasként már családfenntartó volt, hadifogságba esett apja helyébe lépve. Eleinte a papi hivatás vonzotta, majd inkább a helyi amatőr színjátszó körben élt a szószék-színpad jelentette lehetőséggel. Halottnak hitt apja 1948-ban hazatért a fogságból, ő pedig színjátszó köri társainak biztatására Pesten sikeresen felvételizett a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Első, kötelező vidéki szerződése a pécsi társulathoz kötötte. Pályakezdése ragyogó volt, mindenben megmártózhatott, legyen az operett, zenés vígjáték vagy tragédia, drámai hőszerep.
Sikeres pályája és látszólagos nyugalma mögött rejlő belső feszültséget csak egy-egy elejtett megjegyzése, illetve az évtizedek során „beszerzett” gyomor és szívbetegségek, műtétek jelezték. A jó kiállású ifjú színész belső félelmeit jól mutatja, hogy bár tehetségére és teljesítményére korán fölfigyeltek, de pécsi évei alatt több fővárosi ajánlatra, köztük a Nemzeti Színház hívására is nemet mondott. Az általa is paradicsomi éveknek titulált, Pécsen eltöltött ifjúi időszakot nehezen cserélte föl a „nagyvadak” küzdőterével. Az itt töltött hat éve a sikereké és tanulásé volt, a színházi munka mellett feljárhatott Budapestre, első filmjeinek forgatására is. Nem utolsó sorban élet párját is itt találta meg. Gyapay Yvette színésznővel kötött öt évtizedes házasságából egy fia született.
A Nemzeti Színházban még gyakorlatos színészként testközelből ismerhette meg a korszak általa is tisztelt nagy színészegyéniségeit. Megtapasztalta a belső viszonyokat, feszültségeket, nem volt kedve újoncként fejest ugrani ebbe a mély vízbe, de nem hagyhatta veszni a szerencséjét és a tehetségét. 1960-ban a Madách Színház meghívását fogadta el. Hűséges típusnak bizonyult: pályája delét, mintegy két évtizedet – 1966 és 1985 között – a Nemzeti Színház vezető művészeként töltötte, hogy a nyugdíjazásáig tartó „parkolóéveit” 1985-től ismét a Madách Színházban játssza le.
Pályafutása során a drámairodalom legnagyobb szerepeit játszhatta el. Lear király összetett jellemét pátoszmentes egyszerűséggel közvetítette, akárcsak Tiborc megfellebbezhetetlen igazságát. Iróniája, megnyerő cinizmusa is elegáns, lefegyverző volt. Igazi színészóriások társaságában hatalmas közönség- és szakmai sikerű előadások részese lehetett. Emlékezetes volt mint Ruy Blas a A királyasszony lovagjában, Stanley A vágy villamosában vagy Postamester Gogol: A revizor című darabjában. Volt Bolingbroke Shakespeare: II. Richárdjában, míg G.B. Shaw: A szonettek fekete hölgyében magát Shakespeare-t alakította. Sütő András: Egy lócsiszár virágvasárnapjának Luther szerepében, és Edmond Rostand: A sasfiók című drámájának Ferenc császáraként is feltűnt.
Márai Sándor klasszikusa, A gyertyák csonkig égnek színpadi Henrikje mellett számos magyar film és tévéjáték őrzi emlékét: Vasvirág, Két emelet boldogság, A fekete város, Égi bárány, Álmatlan évek. A hetvenes években gyűjtést kezdeményezett az új Nemzeti Színház felépítésére. Művészi munkáját kétszer Jászai Mari-díjjal, majd Kossuth-díjjal ismerték el. A kiváló művész címet 1980-ban nyerte el, 2001-ben, Sinkovits Imre halála után az első volt, akit kollégái választottak a nemzet színészévé. Hosszú betegség után, 2014-ben 84 esztendős korában ment el.
Borítókép: Budapest, 1987. november 30. Avar István, Gáti Oszkár és Kiss Mari színművészek jelenete Arthur Miller: Édes fiaim című drámájának főpróbáján, a Madách Kamara Színházában. MTI Fotó: Ilovszky Béla. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-900492
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 294 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Isten Veled, Vicuska!
Az Archívum képes cikkével emlékezzünk Venczel Verára, és nézzük újra közösen A fekete várost vagy az Ida regényét a Mozgóképarchívumban! https://archivum.mtva.hu/m3/open
Akiben a Kaláka és a Beatles együtt él: Mikó István, az örökifjú komédiás
A Jászai Mari-díjas színész, zenész, rendező, volt színházigazgató immáron hetvenéves, de ma is játszik, bolondozik, énekel és rendez. (Videóval!)
Száguldás a mélybe
Az 1931-es biatorbágyi vasúti viaduktrobbantás a mai napig a magyar történelem egyik legismertebb, egyben legellentmondásosabb, rengeteg összeesküvés-elmélettel terhes eseménye.
A magyar dal napja - kvíz
15 éve rendezték meg először szeptember második vasárnapján a magyar dal napját Presser Gábor kezdeményezésére. A cél, hogy a hazai zeneszámokat népszerűsítsék. Az évforduló kapcsán invitáljuk olvasóinkat, tegyék próbára zenei tudásukat. Kezdjük is!