Beomló alagút, eltűnt szerelvények

Omlások nehezítették az 1976. december 31-én átadott észak–déli metrószakasz építését a Nagyvárad és a Deák tér között. Ezen a vonalon fel- és eltűntek egyéb dolgok is.

Városi séták

2020.12.31 | olvasási idő: kb. 6 perc


Pedig minden olyan remekül indult. A kontinens első, egyben a világ legelső elektromos földalatti vasútját, a budapesti kisföldalattit 1896-ban adták át az Ezredévi kiállítás alkalmából. Majd hosszú szünet következett. Az ötvenes években a kelet–nyugati vonal meginduló nagyberuházása már fényt jelentett az alagútban, de néhány év múlva leállították a munkálatokat. A hazai metróépítés fénykora az 1963. évi kormányhatározattal kezdődött, és egészen az 1980-as évek végéig tartott. Még a Belvárost a Városligettel összekötő történelmi kéregvasútnak is jutott a jóból: 1973-ban új, hazai gyártású Ganz szerelvények érkeztek a vonalra, amelyet meghosszabbítottak a Mexikói útig.
Metróvezető a próbaútját futó kísérleti metrószerelvény vezetőfülkéjében (MTI Fotó: Demecs Zsolt)
A kelet–nyugati, 2-es metróvonal 1972-ig tartó építésével párhuzamosan az észak–déli irányú, 3-as tervezése is folyt. Az alagút fúrása végül 1970-ben kezdődött meg. Ez a budapesti metróhálózat leghosszabb vonala: Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között 17,3 kilométer – ebből 15,5 kilométer alagút –, húsz állomással. A „kék metró” első szakaszát 1976 végén adták át a Deák és a Nagyvárad tér között. A vonal déli meghosszabbítása 1980-ra épült meg Kőbánya-Kispestig. Egy évvel később a Deák és a Lehel tér közötti, 1984-ben az Árpád hídig tartó szakaszt helyezték üzembe, végül 1990-ben már az Újpest-Központ állomásig futhattak a szerelvények.
Vendégek az egykori Kecskeméti városkapu helyén lévő kerthelyiségben, a Kálvin tér és a Kecskeméti utca sarkán (MTI Fotó: Gink Károly)
Az építés legnehezebb, első szakaszában nem ment minden simán. A Klinikák megállótól már mélyállomások készültek. A Ferenc körúton 1974-ben – a mostani Corvin-negyed állomás kialakításakor – a fúrópajzs felett beomlott az alagút. Folyós homokhoz érkeztek. A Nagykörút vonala ugyanis a Duna egykori mellékágát követi. Gyors beavatkozásra volt szükség, hogy elkerüljék a tragédiát. A metróépítők keszonban, 1,5 atmoszférás túlnyomásban dolgoztak. (Ha ez a hermetikus zárás megsérül, akkor pusztító erővel, robbanásszerűn egyenlítődik ki a kinti és a benti légnyomás.) Az üreg a pajzs felett egyre tágult.
A Ganz Mávag és a Ganz Villamossági Művek együttműködésével készült magyar metrószerelvény tesztelése 1989 tavaszán (MTI Fotó: Demecs Zsolt)
Szerencsére az omlás fölött lévő körúti aluljáró vasbeton fenéklemeze megvédte az ott dolgozókat, elzárva a levegő útját. Az üreget sikerült betonnal betömni, az építkezés folytatódott. A Ferenciek terénél két munkás rekedt az omlást követően az üregben. Végül ki tudták menteni őket. Az Egyetemi Könyvtár épülete 10-12 centit süllyedt, 300 köbméternyi faanyag beépítésével erősítették meg a boltozatokat. A Deák térnél az evangélikus templom megvédésére kellett figyelni. A Pollack Mihály tervei alapján 1808-ban elkészült épület alapozása nem volt szilárd. Klasszicista tornyát statikai okokból már 1875-ben elbontották.
Hazai tervezésű és gyártású – 1100 utas szállítására alkalmas – metrószerelvény váza a Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár Vasúti Járműgyárában (MTI Fotó: Fehér József)
A Kálvin tér a vonal legmélyebb állomása, 28,4 méterrel a felszín alatt. Az M3-as legnagyobb, 4700 négyzetméteres aluljárórendszere is itt épült meg, mert eddig akarták meghosszabbítani a csepeli HÉV-et, és a később megépítendő 4-es metróra is számítottak. A középkori városfal maradványaira, a Kecskeméti kapu romjaira 1974 augusztusában a Kálvin téri aluljáró lejáró rámpájának kialakításakor, a Kecskeméti utca torkolatában bukkantak rá. A kaputorony belső négyzete, a két és fél méteres alapfalak között megtalálták a hajdani védmű, a „farkasverem” maradványait. Tisztázódott a rondella helye. A romokat 1976-ban elfalazták, az utókorra hagyva a döntést, mit kezd velük.
A Ganz Hunslet G2 típusú metrószerelvény prototípusát mutatják be az érdeklődőknek a Kőbánya-Kispest metróállomáson (MTI Fotó: Talum Attila)
Jelenleg szovjet-orosz, illetve francia Alstom metrókocsik járják a vonalakat. Pedig voltak hazai kísérleti gyártmányok is. Az 1953-ban elkészült két Ganz P típusjelű kocsi próbamenetei a metróépítés felfüggesztése miatt leálltak. Mire az építés újraindult, a prototípus műszakilag elavulttá vált. Sikeresebb próbálkozás volt a Ganz–Hunslet G2, melyet az M3-as vonalra terveztek. Az egyetlen, hatkocsis szerelvény prototípusa 1986 decemberére készült el, és 1990-től 1995-ig közlekedtették a 3-as vonalon. Típushibáit nem javították, ritkán járt, de bebizonyította, hogy a hazai műszaki fejlesztésnek is volna keresnivalója a föld alatt. Borítókép: Budapest, 1977. január 24. Szerelvény érkezik az észak-déli, azaz a 3-as metróvonal január 1-jén átadott szakaszán a Deák téri végállomásra. MTI Fotó: Hámor Szabolcs. Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-877369 Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 289 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
További cikkek:

Budapest, Csudapest

Föld alatt, majd föld fölött és időben is elkezdtük bebarangolni fővárosunkat, hogy megmutassunk néhányat érdekességeiből. Ugyanezt folytatjuk, mégis nagyon másképp, hiszen a Csudapest című film felújított UHD-verziójával kalandozzuk körbe Budapestet.

„A színészet számomra az egyetlen létforma”

Már főiskolásként színházi szerződése volt, több mint öt évtizedes pályafutása azóta is töretlen. Felejthetetlen alakítások százait, és több könyvet is maga mögött tudhat a 80. születésnapját ünneplő Kossuth-díjas színművész, Szilágyi Tibor.

Bozsik József, az első igazi középpályás

Az Aranycsapat egyik meghatározó játékosa, az első százszoros válogatott magyar labdarúgó egész életében ugyanabban a klubban játszott, csak a klub neve változott többször is.

Színészek és kutyák - kvíz

A színészek között is szép számmal akadnak kutyabarátok. Ez alkalommal kedvenceik szemszögéből láttatjuk őket.