A pesti legek aluljárója

Az Astoria megnyitása után három évvel adták át a főváros második korszerű aluljáróját. Az EMKE azóta is a történelmi kereszteződésben állja a gyalogosok rohamát.

Városi séták

2021.11.05 | olvasási idő: kb. 2 perc


A főváros egyik legforgalmasabb csomópontján, a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében 55 éve nyitották meg a nagyközönség előtt az EMKE aluljárót. A helyszín az aluljárótól függetlenül is a pesti legek birtokosa. Itt működött az első mozi, az Apolló, a kabaré helyén itt épült a Corvin Nagyáruház, az első mozgólépcsővel. Az első forgalomirányító jelzőlámpa is a tér sarkán kezdett világítani. A „Blahán” álló nyilvános órához generációk boldog pillanatai kötődnek, találkák sorát igazították hozzá. Az éjjel-nappali Csemege Áruház is a Rákóczi úti sarkon üzemelt egykor.  

A kelet-nyugati földalatti vasút állomásához csatlakozó gyalogos-aluljáró építése a Blaha Lujza téren. (MTI Fotó: Lajos György)

Az 1966. november 5-től birtokba vett létesítmény a várostörténet jeles helyszínén vezet az utca szintje alá. Nevét a sarkon álló egykori EMKE (Erdélyi Magyarok Kulturális Egyesülete) kávéházról kapta, mely a 19. század végétől fontos találkozóhelyként a művészek körében is népszerű volt. A helyszín kulturális jellegét a színjátszás nagy magyar tragikájáról, Blaha Lujzáról elnevezett téren álló Népszínház, a későbbi Nemzeti Színház is erősítette. A leromlott állagú teátrumot az aluljáró illetve a földalatti vasút építésére hivatkozva bontották le. 

Budapest második modern gyalogos-aluljárója épült meg a Nagykörút és Rákóczi út kereszteződésében. (MTI Fotó: Lajos György)

Az épülő kelet-nyugati metró új megállóját az EMKE megnyitása után négy évvel, 1970-ben kötötték be az aluljáró forgalmába. A gránit járólapok és a falak fehér, a tartóoszlopok fekete márványborítása mára megkopott. Az eredeti tervek szerint az aluljáró két ütemben épült volna meg. A jelenlegi gyalogos forgalmú első ütem mellett kétszintes kereszteződéssel számoltak. A Nagykörutat a Rákóczi út alá bújtatva - szintben elkülönítve – szerették volna átvezetni a Dohány, illetve a Népszínház utca között, a gyalogos aluljáró alatti alagútszakasszal. Ez az elképzelés azonban sohasem valósult meg.

BORÍTÓKÉP: Budapest, 1974. február 24. Budapest forgalmi rendjének korszerűsítése érdekében a Nagykörút és Rákóczi út kereszteződésében gyalogos aluljárót építettek, amelyet 1966. november 5-én adtak át, és november 6-án nyitottak meg a forgalom előtt. A képen: az EMKE aluljáró egyik kijárata. MTI Fotó: Lajos György. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-871998 

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 307 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

Benedek Tibor, a sportlegenda

A háromszoros olimpiai bajnok, Európa- és világbajnok két évvel ezelőtti halála megrázta a sportvilágot és az egész országot. 50 éves lenne a vízilabda világklasszisa, Benedek Tibor.

Makovecz Imre, a magyar organikus építészeti iskola megteremtője

Minden alkotásával arról vallott, hogy az épületek különös lények. Házainak arca, szeme van. „Kezdettől azt az egy épületet szerettem volna megépíteni, amely az emberiség kezdete előtt már állt” – mondta el egy alkalommal.

Rablóból lesz a legjobb pandúr?

Sisa Pista, az utolsó nógrádi betyár élettörténetének rendhagyó happy endje

60 éves lenne a nők kedvence

A ’80-as évek szívtiprója különleges, rekedtes énekhangjával hódított. A lányok szinte üldözték a szerelmükkel, a nevét sikították, amikor meglátták a színpadon.