Huszka Jenő, aki megdöntötte a bécsi operett kizárólagos uralmát

Száznegyvenöt esztendeje, 1875. április 24-én született Szegeden Huszka Jenő zeneszerző, aki világhírűvé tette a magyar operettet. Neki köszönhető, hogy a rajongók Bécs mellett Budapestet emlegetik leggyakrabban a műfajjal kapcsolatban.

Karakter

2020.04.24 | olvasási idő: kb. 5 perc


Csodagyerekként indult, hegedűsként már ötéves korában fellépett. Tizenhét éves korától a Zeneakadémián Hubay Jenő növendéke volt, de a zeneszerzés szakot is elvégezte. Szülei ragaszkodtak ahhoz, hogy „komoly ember” legyen, ezért a jogtudományi doktori oklevelet is megszerezte. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumban lett tisztviselő, első színpadi művét (Tilos a bemenet, 1899) hivatalnokként írta.
A Bob herceg próbája 1956-ban (MTI Foto: Tormai Andor)
A minisztériumban régi barátja, Martos Ferenc ült vele szemben, akinek oroszlánrésze volt Huszka sikerében, mert ő írta az operettek librettóit. A Népszínház 1902-ben mutatta be a Bob herceget, Fedák Sárival a címszerepben. A színigazgató borúlátó volt, de a darab több mint százszor ment táblás házzal. A fülbemászó dallamok kottái iránt is élénk érdeklődés mutatkozott, a „Londonban, hej, van számos utca…” rövid idő leforgása alatt több mint ötven kiadást ért meg.
Sárdy János Bob hercegként 1956-ban (MTI Foto: Tormai Andor)
A sikersorozat a Király Színházban folytatódott. A Gül baba 1905-ben valósággal lázba hozta a publikumot. A bemutatón háromezer szál rózsa burkolta illatfelhőbe a színpadot és a nézőteret, a színészek Isztambulból hozott török szövetből varrott jelmezekben játszottak. A közönség és a kritikusok is az elragadtatottság hangján szóltak a darabról.
A Gül baba előadása 1957-ben (MTI Foto: Keleti Éva)
A bemutató, 1919 óta a mai napig egyik legnépszerűbb operettje a Lili bárónő, amelyet ma is világszerte tűznek műsorukra a zenés színházak. Betétdalai közül a Cigaretta-keringő állt ellen a legsikeresebben egy évszázad változó ízlésének és divatjának.
Tomanek Nándor Illésházi László gróf szerepében a Lili bárónő című operettben (1958) (MTI Foto: Keleti Éva)
A szerző alkotóereje nem apadt el, de a következő évtizedekben ritkábban követték egymást az újabb daljátékok. A Huszka-bemutatók azonban továbbra is igazi eseménynek számítottak, a sikert borítékolni lehetett. A Hajtóvadászatot 1926-ban, az Erzsébetet 1939-ben, a Mária főhadnagyot 1942-ben mutatták be.
Zsadon Andrea Mária főhadnagy szerepében 1984-ben (MTI Foto: Földi Imre)
Huszka Jenő derűs ember volt, szerette a társaságot, élete utolsó napjáig terveket szőtt. Még hajlott korában is komponált, a Szabadság, szerelem kottáit 1955-ben vetette papírra.
Zentay Anna Erzsók és Pagonyi János Andris szerepében (1955) (MTI Foto: Farkas Tamás)
Nem csak zeneszerző volt, jogászként a zeneszerzők jogvédelmét látta el, az elsők között foglalkozott Magyarországon a szerzői jogvédelem kérdésével. Budapesten halt meg 1960. február 2-án. Borítókép: Kultúra - Budapest, 1954. december 14. Huszka Jenő zeneszerző, a magyar operett egyik megteremtője otthonában munka közben. Tulajdonos: MTI Fotó, készítette: Zinner Erzsébet, azonosító: MTI-FOTO-781897
További cikkek:

Mindannyiunk Ötvös Csöpije, Sándor Mátyása, Zentay Dezsője

80 éves lenne Bujtor István, ez alkalomból felelevenítünk néhány kedves sztorit róla és pályafutásáról.

A fekete lakkcipők tovább táncolnak

„A zene nem változtatott meg, olyan korán kezdtem, hogy már nem is emlékszem, hogy a zene előtt milyen voltam.” – vallotta egyszer a rock and roll magyar királya, Komár László, aki ma tíz éve hagyta hátra rajongóit.

Első a szép beszédben

40 éve távozott Ráday Imre színész, rendező és tanár, aki az első hangosfilmek „snájdig úrifiújának” skatulyájából végül a színpadon szabadult.

Játsszanak velünk a magyar nyelv napján!

A magyar nyelv napját 2011. óta november 13-án ünnepeljük. A cél: ráirányítani a figyelmet egyik legfontosabb szellemi-kulturális örökségünkre, amit ezúttal egy szórakoztató kvíz formájában teszünk. Tartsanak velünk!