Lóvasúttal a Kálvin tértől Újpest városkapuig
1866. augusztus 1-jén indult meg a menetrendszerű lóvasútjárat a két város, Pest és Újpest között.
Városi séták
2021.08.01 | olvasási idő: kb. 0 perc
A rendszeres összeköttetés megteremtését Károlyi Sándor gróf kezdeményezte újpesti uradalmi birtokai és Pest városa között. Az engedélyek megszerzése után 1865 májusában megalakította a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). A vállalkozók egy esztendő alatt kiépítették a sínpályát, beszerezték az ülő- és állóhelyekkel rendelkező kocsikat, és a zömmel írástudatlan utazóközönségre való tekintettel a megállók nevét színes kis zászlókkal jelölték meg.
A közforgalmú lóvasút egy év múlva, 1866. augusztus 1-jén indult meg a Széna (ma: Kálvin) térről Újpestre. A következő helyeken állt meg: Nemzeti Múzeum, Zrínyi kávéház (Astoria), Evangélikus templom (Deák tér), Lipót-templom (Bazilika), Indóház (Nyugati pályaudvar), Kis sörcsarnok (Lehel tér), de a hosszú Ország (ma: Váci) úton a szerelvényt bárhol meg lehetett állítani. Az újpesti végállomás, a díszes indóház (Bagolyvár) ma is áll a vasúti híd tövében.
A 9 kilométeres távon 35 perc volt a menetidő, a 7,3 méter hosszú és 2,3 méter széles kocsik 30-40 főt szállítottak. A 12 kocsi napi 14 fordulót tett meg, és a 12 órás üzemidő alatt 4-5 percenként érkezett egy-egy kocsi. A járat rövidesen olyan népszerű lett, hogy csak elővételben lehetett rá jegyet kapni, az első hónapban 57 ezren utaztak rajta. Az első osztályra 20, a harmadikra 10 krajcárért lehettet jegyet váltani, de a gyári munkások 20-25 százalék engedményt kaptak.
Borítókép: Pest, XIX. század vége. A pesti lóvasút a (mai) Deák téri evangélikus templom előtt halad. Tulajdonos: MTVA Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-749156.
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 303 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva további érdekes felvételeket talál.
Január 12. – a magyar musical napja
2012 óta ez a nap a magyar musical napja: 1961-ben ezen a napon mutatták be az Egy szerelem három éjszakája című zenés darabot.
Kelet kapuja
Rochlitz Gyula építész arcvonásait nem ismerjük, szobra eltűnt, Budapest arculatát azonban máig meghatározza a Keleti pályaudvar, amelyet ő tervezett.
Koponyák és bordák a Rádióarchívumban
Hogy kerül a csizma az asztalra, azaz mi a kapcsolat a címben szereplő dolgok között? Ez is kiderül, mire végzünk a Rádióarchívumban és Felvételtárban tett rövid sétánkkal. Tartsanak velünk!
Nőnapi köszöntő
Nőnap alkalmából köszöntjük a hölgyeket, és a legszebbekről készítettünk egy válogatást, hogy férfi olvasóink se maradjanak e napon örömforrás nélkül. Nézzék meg híres színésznőinket megidéző képválogatásunkat!