Magyar siker a Wall Streeten

730 forint volt a belépő ára…

Kultúrsnack

2020.11.17 | olvasási idő: kb. 1 perc


Mindössze 730 forintért lehet Matáv részvényeket vásárolni, Budapesten és New Yorkban egy időben kezdődik a kereskedés - szólt a hír 1997. november 14-én! A magyar távközlési vállalat volt az első közép-kelet-európai cég, melyet a tengerentúlon is forgalomba hoztak. 156 ezer tulajdonos vásárolt részvényeket, melynek ára a kereskedés 13 éve alatt közel 2500 forintra emelkedett. A magyar tőzsde 1864. január 18-án kezdte meg működését, az Osztrák–Magyar Monarchia idején a Szabadság téri Tőzsdepalotában folyt a kereskedés. Ekkor 17 részvényt, egy záloglevelet, 11 külföldi pénznemet és 9 váltót jegyeztek. A világháború előtt évente csaknem másfél millió tonna gabona is gazdát cserélt a BÉT-en, ezzel Európa vezető gabonatőzsdéjének számított. A pesti tőzsde 1948-as megszüntetése után a Lenin Intézet, a Technika Háza majd a Magyar Televízió vette ideiglenes használatba a Tőzsdepalotát, egészen 2009-ig. Egy generáció láthatta esténként fél nyolckor a tévéhíradó főcímében megjelenő tévészékház timpanonos homlokzatát.
A Magyar Televízió Szabadság téri székháza esti kivilágításban (MTI Foto: Horváth Péter)
Borítókép: Budapest, 1905. Az Alpár Ignác tervei alapján épült Budapesti Áru- és Értéktőzsde épülete egy századfordulós felvételen. Tulajdonos: MTVA Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-750580 Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 286 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva további érdekes felvételeket talál.
További cikkek:

Nagykörút

1896. augusztus 31-én adták át a millenniumi ünnepségek keretében a budapesti Nagykörutat.

Jedlik Ányos – egy delejező ember

A bencés rendi szerzetes nevéhez fűződik többek között a villámdelejes forgony (elektromotor), az egysarki villanyindító (unipoláris gép), a csöves villámfeszítő (feszültségsokszorozó generátor) és a savanyavízi készület (szikvízgyártó berendezés) felfedezése, továbbfejlesztése és elkészítése.

Gépjárművek a rendszerváltás előtt

Negyven-ötven esztendeje – ha akarta, ha nem – mindenki jól ismerte az autótípusokat. Az ok egyszerű: kevés volt belőlük.

Precizitás, letisztult jellemábrázolás: Horváth Sándor

„Szeretem, hogy a játszani igét sohasem cseréli fel a látszanival, hogy még kedvetlenül formált szerepeiben se megy önnön szintje alá.” – írta róla Száraz György.