Skála Kópé, pécsi kesztyű és társaik

A reklámok életünk elválaszthatatlan részei. Néha igencsak bosszantóak, amikor épp kedvenc műsorunk legizgalmasabb epizódját szakítják meg, de többnyire már megszoktuk, tudomásul vettük, hogy vannak. Voltak és lesznek.

2019.04.03


Hogy milyenek voltak néhány évtizeddel ezelőtt? Néhány emblematikus reklám akár a hetvenes évek óta élénken él a köztudatban. A legfiatalabbakon kívül mindenki elmosolyodik, sőt, talán dúdolni is kezd, ha meghallja a pécsi kesztyű, a márka, Skála Kópé kifejezéseket, hiszen ezek zenéjük miatt is megmaradtak bennünk. De nem csak a dallamhoz tapadt reklámok iránti nosztalgia él napjainkig. (A legemlékezetesebb televíziós reklámok zömének egyébként a tavaly elhunyt Sas István az írója és rendezője, közel 2000 reklám fűződik a nevéhez, zeneszerzőjük Rusznák Iván, aki Postásy Juliával és Liener Mártával énekelt is az M7-ben.)


Nem lehet megunni, ez az, amit nem lehet megunni! M7 együttes 1981-ből a legsikeresebb reklámzenékkel.

Rengeteg olyan iparcikk, kozmetikum, ruhadarab volt, amire jó szívvel emlékszünk, függetlenül attól, milyen minőséget képviselt. Örültünk, hogy kapni lehet, talán a szűkebb választék miatt az elvárások sem voltak olyan magasak, mint napjainkban. Ebből is látszik, hogy jobbára a mindennapi élethez fontos használati cikkekről szóltak a reklámok, s valóságos szociológiai tanulmány, korlenyomat az áttekintésük, melyből nagyjából megtudható, hogyan éltünk, öltöztünk, mit ettünk, mit szerettünk régen.

A kereslet alakította-e a kínálatot, vagy a kínálat a keresletet? Nem kérdés, de szépen lassan megszerettük azt, ami volt, ami elérhető. Persze jó lett volna egy üveg Coca-Cola, de imádtuk a Traubisodát és a Márkát, sokan talán ma is föl tudják idézni ezeket az ízeket és nem találnak ezekhez foghatót.

Nem létezett ezerféle parfüm, tusfürdő és más illatszer, tehát kerestük és vettük a hazait: Caolát, Fabulont és a Cameát.

Feltűnően szegényes a szolgáltatások reklámjainak kínálata, ami szintén sokat elmond ezekről az évekről. Az ÁFOR (Ásványolaj-forgalmi Vállalat), a mai MOL elődje egy motorolajat ajánló vitrinnel nyújtott emlékezeteset:


Budapest, 1963. április 30. A Csepeli Kőolajipari Vállalat négyütemű motorok számára gyártott és az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) által forgalmazott Super Oil elnevezésű gépkocsi motorolaját reklámozzák egy utcai vitrinben a Balassi Bálint utca és Markó utca találkozásánál lévő ÁFOR üzemanyagtöltő állomásnál. 

S hogy hogyan fog az utókor emlékezni a mai reklámokra? Ki tudja? Harminc év múlva kiderül.

További cikkek:

Apja lánya

Születésnapja alkalmából köszöntjük Csákányi Eszter színésznőt, akit már tízévesen elvarázsolt a színpad.

Magyar siker a Wall Streeten

730 forint volt a belépő ára…

A légpasszok új otthona

45 éve nyitotta meg kapuit a Komjádi uszoda, melynek történetét és névadójának pályáját idézzük föl.

Csukás István, aki megalkotta Süsü sárkányt, Mirr-Murrt, Pom Pomot, Gombóc Artúrt és társaikat

A Kossuth-, József Attila- és Prima Primissima díjas költő, író, a nemzet művésze április 2-án lenne 85 éves.