Skála Kópé, pécsi kesztyű és társaik

A reklámok életünk elválaszthatatlan részei. Néha igencsak bosszantóak, amikor épp kedvenc műsorunk legizgalmasabb epizódját szakítják meg, de többnyire már megszoktuk, tudomásul vettük, hogy vannak. Voltak és lesznek.

2019.04.03


Hogy milyenek voltak néhány évtizeddel ezelőtt? Néhány emblematikus reklám akár a hetvenes évek óta élénken él a köztudatban. A legfiatalabbakon kívül mindenki elmosolyodik, sőt, talán dúdolni is kezd, ha meghallja a pécsi kesztyű, a márka, Skála Kópé kifejezéseket, hiszen ezek zenéjük miatt is megmaradtak bennünk. De nem csak a dallamhoz tapadt reklámok iránti nosztalgia él napjainkig. (A legemlékezetesebb televíziós reklámok zömének egyébként a tavaly elhunyt Sas István az írója és rendezője, közel 2000 reklám fűződik a nevéhez, zeneszerzőjük Rusznák Iván, aki Postásy Juliával és Liener Mártával énekelt is az M7-ben.)


Nem lehet megunni, ez az, amit nem lehet megunni! M7 együttes 1981-ből a legsikeresebb reklámzenékkel.

Rengeteg olyan iparcikk, kozmetikum, ruhadarab volt, amire jó szívvel emlékszünk, függetlenül attól, milyen minőséget képviselt. Örültünk, hogy kapni lehet, talán a szűkebb választék miatt az elvárások sem voltak olyan magasak, mint napjainkban. Ebből is látszik, hogy jobbára a mindennapi élethez fontos használati cikkekről szóltak a reklámok, s valóságos szociológiai tanulmány, korlenyomat az áttekintésük, melyből nagyjából megtudható, hogyan éltünk, öltöztünk, mit ettünk, mit szerettünk régen.

A kereslet alakította-e a kínálatot, vagy a kínálat a keresletet? Nem kérdés, de szépen lassan megszerettük azt, ami volt, ami elérhető. Persze jó lett volna egy üveg Coca-Cola, de imádtuk a Traubisodát és a Márkát, sokan talán ma is föl tudják idézni ezeket az ízeket és nem találnak ezekhez foghatót.

Nem létezett ezerféle parfüm, tusfürdő és más illatszer, tehát kerestük és vettük a hazait: Caolát, Fabulont és a Cameát.

Feltűnően szegényes a szolgáltatások reklámjainak kínálata, ami szintén sokat elmond ezekről az évekről. Az ÁFOR (Ásványolaj-forgalmi Vállalat), a mai MOL elődje egy motorolajat ajánló vitrinnel nyújtott emlékezeteset:


Budapest, 1963. április 30. A Csepeli Kőolajipari Vállalat négyütemű motorok számára gyártott és az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) által forgalmazott Super Oil elnevezésű gépkocsi motorolaját reklámozzák egy utcai vitrinben a Balassi Bálint utca és Markó utca találkozásánál lévő ÁFOR üzemanyagtöltő állomásnál. 

S hogy hogyan fog az utókor emlékezni a mai reklámokra? Ki tudja? Harminc év múlva kiderül.

További cikkek:

7 érdekesség a 70 éve önálló magyar szinkronról

Hetedik hó első napján hetven éve vált önállóvá a magyar szinkronfilmgyártás. A görög szün (együtt) és kronosz (idő) szóból álló kifejezést színészlegendák emelték filmes fogalommá. Tudják-e, ki volt az egyik első gyermek szinkronhang, hogyan készülnek a zörejek, és mit ásott ki a Szinkron névre hallgató kutya?

Rádióélet – műsorújság, képeslap, magazin a javából

A Magyar Rádió 1925 áprilisában kezdte meg kísérleti sugárzását, az év decemberében létrehozták a Magyar Telefonhírmondó és Rádió Rt.-t, a Rádióélet első száma pedig 1929 szeptemberében hagyta el a nyomdát. A műsorújság minden évfolyamát digitalizálva, és még sok más érdekességet is találhatnak a frissen megnyitott (Rádióarchívum)[https://archivum.mtva.hu/radio] oldalon.

"Nyelvében él a nemzet"

Éppen 176 éve szentesítették a magyar nyelvet hivatalossá tévő törvényt. Ennek emlékére a magyar országgyűlés 2011-ben nyilvánította ezt a napot a magyar nyelv napjává, ezzel is hangsúlyozva, hogy a magyar nemzet összetartozását anyanyelvünk fejezi ki leginkább. Nemzetünk tehát azóta is nyelvében él.

95 éve született a Fekete Párduc, minden idők egyik legjobb kapusa

„Végtelenül szerencsés embernek tartom magam, akinek volt módja és lehetősége egy olyan csapatban játszani, amely a maga idejében négy és fél évig ült a világ tetején, s velünk volt egy egész nemzet határon belül és határon kívül.” Grosics Gyula