Skála Kópé, pécsi kesztyű és társaik

A reklámok életünk elválaszthatatlan részei. Néha igencsak bosszantóak, amikor épp kedvenc műsorunk legizgalmasabb epizódját szakítják meg, de többnyire már megszoktuk, tudomásul vettük, hogy vannak. Voltak és lesznek.

2019.04.03


Hogy milyenek voltak néhány évtizeddel ezelőtt? Néhány emblematikus reklám akár a hetvenes évek óta élénken él a köztudatban. A legfiatalabbakon kívül mindenki elmosolyodik, sőt, talán dúdolni is kezd, ha meghallja a pécsi kesztyű, a márka, Skála Kópé kifejezéseket, hiszen ezek zenéjük miatt is megmaradtak bennünk. De nem csak a dallamhoz tapadt reklámok iránti nosztalgia él napjainkig. (A legemlékezetesebb televíziós reklámok zömének egyébként a tavaly elhunyt Sas István az írója és rendezője, közel 2000 reklám fűződik a nevéhez, zeneszerzőjük Rusznák Iván, aki Postásy Juliával és Liener Mártával énekelt is az M7-ben.)


Nem lehet megunni, ez az, amit nem lehet megunni! M7 együttes 1981-ből a legsikeresebb reklámzenékkel.

Rengeteg olyan iparcikk, kozmetikum, ruhadarab volt, amire jó szívvel emlékszünk, függetlenül attól, milyen minőséget képviselt. Örültünk, hogy kapni lehet, talán a szűkebb választék miatt az elvárások sem voltak olyan magasak, mint napjainkban. Ebből is látszik, hogy jobbára a mindennapi élethez fontos használati cikkekről szóltak a reklámok, s valóságos szociológiai tanulmány, korlenyomat az áttekintésük, melyből nagyjából megtudható, hogyan éltünk, öltöztünk, mit ettünk, mit szerettünk régen.

A kereslet alakította-e a kínálatot, vagy a kínálat a keresletet? Nem kérdés, de szépen lassan megszerettük azt, ami volt, ami elérhető. Persze jó lett volna egy üveg Coca-Cola, de imádtuk a Traubisodát és a Márkát, sokan talán ma is föl tudják idézni ezeket az ízeket és nem találnak ezekhez foghatót.

Nem létezett ezerféle parfüm, tusfürdő és más illatszer, tehát kerestük és vettük a hazait: Caolát, Fabulont és a Cameát.

Feltűnően szegényes a szolgáltatások reklámjainak kínálata, ami szintén sokat elmond ezekről az évekről. Az ÁFOR (Ásványolaj-forgalmi Vállalat), a mai MOL elődje egy motorolajat ajánló vitrinnel nyújtott emlékezeteset:


Budapest, 1963. április 30. A Csepeli Kőolajipari Vállalat négyütemű motorok számára gyártott és az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) által forgalmazott Super Oil elnevezésű gépkocsi motorolaját reklámozzák egy utcai vitrinben a Balassi Bálint utca és Markó utca találkozásánál lévő ÁFOR üzemanyagtöltő állomásnál. 

S hogy hogyan fog az utókor emlékezni a mai reklámokra? Ki tudja? Harminc év múlva kiderül.

További cikkek:

Húsvét – a keresztény világ legfőbb ünnepe

Virágvasárnapon sorra vesszük a húsvéti ünnepkör legfontosabb napjait. Húsvét az ünnepek ünnepe (sollemnitas sollemnitatum) a keresztény tanok szerint Jézus Krisztus kereszthalálát követő feltámadásának, az emberiség megváltásának ünnepe.

Nőnapi köszöntő

Nőnap alkalmából köszöntjük a hölgyeket, és a legszebbekről készítettünk egy válogatást, hogy férfi olvasóink se maradjanak e napon örömforrás nélkül. Nézzék meg híres színésznőinket megidéző képválogatásunkat!

Derűs, életszerető komédiás

Legendás színházi, játék- és tévéfilmes szerepek, hangjátékok, rádiókabarék őrzik alakításait. Ikonfestményei megtalálhatók többek között a Vatikánban és a Pannonhalmi Főapátságban.

Fillérből lesz a forint

Negyven éve vált a nagyközönség számára is kézzelfoghatóvá a műalkotás, amelyen ekkor már két éve dolgozott Vagyóczky Károly és Füle Mihály. Visszatekintés az ezerforintos bankjegy megjelenésére sok-sok érdekességgel.