Tujázás, avagy a hétköznapok akrobatái

Először szurtos utcagyerekek utaztak a villamoskocsik ütközőin, később meglett emberek lógtak fürtökben a tömött szerelvényeken.

2020.05.01 | olvasási idő: kb. 7 perc


A lóvasutat felváltó villamos története Budapesten 1887. november 28-án a Nagykörúton kezdődött: az első szerelvények a Nyugati pályaudvartól a Király utcáig közlekedtek. Az I. világháború utolsó évében, 1918-ban kapcsolták össze az egyes vonalakat hálózattá. A háborús években a ritkábban járó villamosok külső oldalára kapaszkodókat, a kerekek elé deszkákat szereltek, hogy megakadályozzák a baleseteket. A villamos megjelenésével egyidejűleg a bliccelők is megjelentek: az ütközőket, lökhárítókat, külső kapaszkodókat vették igénybe a veszedelmes, de ingyenes utazáshoz.

Emberek csimpaszkodnak a 28-as villamosra a Népszínház utcában (1918)

A húszas évek vége felé a budapesti városlakók ennek a tevékenységnek a tujázás, a villamosnak pedig a tuja nevet adták. A gyerekeket a könnyelmű hősködés, a felnőtteket a szükség vitte rá a tujázásra. A kalauz feladata az volt, hogy az érvényes jeggyel nem rendelkezőket kizárja az utazásból. A villamosok peronja nyitott volt, és amikor a kalauz úgy ítélte meg, hogy befejeződött a fel- és leszállás, csengetett vagy a sípjába fújt. A tujázók megvárták, amíg elindul a villamos, ekkor ugrottak fel az ütközőre.

Tujázó suhancok a 6-os villamoson (1947)

Hogyan keletkeztek ezek a szavak? A hátul helyhatározószóból a birtokos személyjel hozzátoldásával keletkezik a hátulja 'hátsó része, fara valaminek'. A hátulja > hátuja változást hangkiesésnek vagy hangkivetésnek nevezik. Ebből keletkezett szócsonkolással a tuja főnév, abból képezték a tujázás elvont főnevet, illetve a tujázni igét. (Hasonló szócsonkolás az autóbusz ˃ busz.) A tuja 'villamos' jelentése a rész–egész viszony felcserélésén alapuló szinekdoché: a járművet egyik részével, a hátuljával nevezzük meg. (Hasonló az ismert ifjúsági regény címe: A távolban egy fehér vitorla.)

A 67-es villamos a Thököly úton a peronon kívül kapaszkodó potyautasokkal

Az időbeli sorrend valószínűleg a következőképpen alakult: hátulhátuljahátuljáziktujáziktuja. Az akrobatikus tevékenység meghatározása a következő: a villamos utasterén kívül, az ütközőn, lökhárítón vagy a sárhányón a viteldíj megfizetése nélkül utazni. Az ötvenes években azonban nemcsak villamoson, hanem buszon is tujáztak.

Labdarúgó-mérkőzésre igyekvő szurkolók (1953)

A villamosokon fürtökben lógó emberek látványa akkoriban hozzátartozott az utcaképhez. A jellegzetes életkép 1952-ben Kovács Dénes–Nádassy László–Vajda Albert Címe: ismeretlen című darabjában a színpadon is megjelent.

Próba a Víg Színházban (1952)

A tujázók a saját testi épségüket veszélyeztették, sok szörnyű baleset is történt. Ezért 1960-ban városszerte plakátokat ragasztottak ki, hogy egyszer s mindenkorra elejét vegyék a villamosra ugrálásnak.

Borítókép: Budapest, 1980. szeptember 16. Villamosra várakozók a Nagykörúton. Az előtérben egy Ne ugorj mozgó villamosra! tábla részlete. Tulajdonos: MTI Fotóarchívum, azonosító: MTI-FOTO-818678


További cikkek:

Robot Robi

Robby the Robot 1956-ban tűnt fel a Tiltott bolygó című amerikai filmben, magyar alakmása, Robot Robi először Szegeden jelent meg 1962-ben, de egy év múlva már a fővárosiak is megismerkedhettek vele.

Búcsúzzunk vidáman 2019-től!

És persze kezdjük ugyanilyen derűsen az új esztendőt. Mutatjuk, mivel készültünk, hogy jó hangulatban teljen az év vége, és ugyanígy közeledjen az újév. Humort minden mennyiségben, és egyéb ikonikus klasszikusokat hozunk, amelyeket mindig szívesen újranézünk, így garantált a kikapcsolódás.

Strandok régen

Mintha idén elmaradna a strandszezon, úgy tűnik, az esőzés sosem ér véget, a nap sosem süt ki. Mi azért reménykedünk, hogy lesz majd igazi nyár meleggel, fürdőzéssel, s ennek kapcsán néhány budapesti strand múltját idézzük föl régi fotók segítségével.

A Pesti Vigadó története dióhéjban

1980. március 12-én nyitotta meg újra kapuit a II. világháborúban szétlőtt Pesti Vigadó. A magyar romantikus stílus kiemelkedő épületét, Feszl Frigyes alkotását eredetileg 1865-ben adták át a nagyközönségnek.