
35 éve ég és föld között
1988-ban ezen a napon volt a Presser – Sztevanovity – Horváth alkotótrió mesemusicalje, a Padlás ősbemutatója a Vígszínházban.
Kultúrsnack
2023.01.29 | olvasási idő: kb. 3 perc
Sándor Pál filmrendező eredetileg egy filmklipet szeretett volna készíteni, így kereste meg Presser Gábort és Sztevanovity Dusánt, akiknek akkor már volt egy padlás témájú dal a tarsolyában, melyhez Sztevanovity keretjátékot is írt. A projekt elhalt, de éppen ekkor merült fel az igény egy új musicalre a Vígszínházban, így a szerzőpáros Horváth Péterrel kiegészülve zenés színpadi játékká dolgozta át a már meglévő anyagot. Sztevanovity Dusánt egy néhány évvel korábbi költözése és az új épület padlása inspirálta az első padlásdal megírására, és ez adta az ötletet a meséhez is. Annak ellenére, hogy az új musical a megszokotthoz képest kevesebb szereplővel dolgozott és a karakterei elnagyoltak, hamar közönségkedvencé vált.
Bár a díszletekre alig tudott pénzt kiszorítani a színház, így többnyire régi díszletelemeket használtak, a produkció minőségén ez nem látszott meg. Sőt, olyan látványelemek jelentek meg, mint például a sokoldalú Robinson nevű számítógép, a történetben komoly szereppel bíró varázskönyv, melyet Rubik Ernő tervezett, vagy Méhes László akrobatikus nézőtér feletti besiklása a színpadra a nyitány alatt. Sztevanovity Dusán egy történetet idézett föl ezzel kapcsolatban: „Emlékszem, a főpróba szünetében titokban felosontunk a tetőre, hogy a tipikus tévéantennákból – mert akkor még volt olyan – valami szokatlant hajlítgassunk. Hiszen a túlvilágot kutatják.”
A musical sikere külföldi teátrumok érdeklődését is hamar felkeltette. Elsőként a londoni West Enden szerették volna bemutatni a darabot, ám a fordítást az alkotók nem tudtak elfogadni, mert az képtelen volt visszaadni művük szellemét. A 90-es évek óta többször kísérleteztek a darab angolra való átültetésével, de azóta sem született megfelelő fordítás. A magyarországi siker azonban teljes lett, hiszen a legtöbb vidéki színház megcsinálta a saját Padlás-előadását, melyeket Presser Gábor egy kivételével mind meg is nézett. Pedig a próbák idején sem a Vígszínház, sem maguk az alkotók nem számítottak rá, hogy a Padlás az egyik leghosszabb ideig játszott darab lehet a magyar színháztörténelemben. Az 1988-as januári bemutató óta a Vígszínházban megszakítás nélkül játszott musical sikerszériáját még a járványhelyzet sem tudta megtörni. A 999. előadást még online követhették, az 1000. előadást 2021. november 20-án azonban már a színházban élvezhették a nézők.
Borítókép: A Padlás című musical MTI Fotó, Készítette: Ilovszky Béla Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-F_ILO19880121094
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 322 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Játék és muzsika 10 percben 40 éven át
Kívül műsorvezető, belül költő, zongoraművész, újságíró, szerkesztő. Interjúrészletekből rajzoljuk ki Czigány György életét és pályáját.
Húsvét, a keresztények legnagyobb ünnepe
A keresztény egyházak tanítása szerint húsvét Jézus Krisztus feltámadásának ünnepe, a legnagyobb keresztény ünnep. Húsvétkor a keresztény világ azt ünnepli, hogy Jézus mártírhalálával magára vállalta az emberiség bűneit, s ezzel megváltotta és üdvösségre, örök életre vezette őket.
Toldi – Jankovics Marcell utolsó rendezése
Október 21-én lenne nyolcvanéves Jankovics Marcell. A május 29-én elhunyt művész a Toldi bemutatóját már nem érhette meg. Arany János elbeszélő költeményének 13 részes rajzfilmváltozatát a Duna Televízió szeptember 19-től vetíti.
10 érdekesség a 100 éve született Tomanek Nándorról - kvíz
A senkivel össze nem téveszthető hangú és tehetségű Tomanek Nándor 100 évvel ezelőtt született Pécsett. Emblematikus sztárjává vált ő is a Vígszínház 1960-as, 70-es évekbeli legendás korszakának, és sokoldalúságát számos, egymástól teljesen különböző szerepben bizonyította színpadon és filmen egyaránt, a szinkronstúdióban pedig jellegzetes hangját is gyakran kölcsönözte külföldi kollégáinak. Rendkívül fegyelmezett és pontos művész volt, aki a környezetétől is ugyanezt várta el. Intellektuális karaktere, elegáns tartása, jellegzetes egyénisége fűszerezték emlékezetes alakításait.