Skála Kópé, pécsi kesztyű és társaik

A reklámok életünk elválaszthatatlan részei. Néha igencsak bosszantóak, amikor épp kedvenc műsorunk legizgalmasabb epizódját szakítják meg, de többnyire már megszoktuk, tudomásul vettük, hogy vannak. Voltak és lesznek.

2019.04.03


Hogy milyenek voltak néhány évtizeddel ezelőtt? Néhány emblematikus reklám akár a hetvenes évek óta élénken él a köztudatban. A legfiatalabbakon kívül mindenki elmosolyodik, sőt, talán dúdolni is kezd, ha meghallja a pécsi kesztyű, a márka, Skála Kópé kifejezéseket, hiszen ezek zenéjük miatt is megmaradtak bennünk. De nem csak a dallamhoz tapadt reklámok iránti nosztalgia él napjainkig. (A legemlékezetesebb televíziós reklámok zömének egyébként a tavaly elhunyt Sas István az írója és rendezője, közel 2000 reklám fűződik a nevéhez, zeneszerzőjük Rusznák Iván, aki Postásy Juliával és Liener Mártával énekelt is az M7-ben.)


Nem lehet megunni, ez az, amit nem lehet megunni! M7 együttes 1981-ből a legsikeresebb reklámzenékkel.

Rengeteg olyan iparcikk, kozmetikum, ruhadarab volt, amire jó szívvel emlékszünk, függetlenül attól, milyen minőséget képviselt. Örültünk, hogy kapni lehet, talán a szűkebb választék miatt az elvárások sem voltak olyan magasak, mint napjainkban. Ebből is látszik, hogy jobbára a mindennapi élethez fontos használati cikkekről szóltak a reklámok, s valóságos szociológiai tanulmány, korlenyomat az áttekintésük, melyből nagyjából megtudható, hogyan éltünk, öltöztünk, mit ettünk, mit szerettünk régen.

A kereslet alakította-e a kínálatot, vagy a kínálat a keresletet? Nem kérdés, de szépen lassan megszerettük azt, ami volt, ami elérhető. Persze jó lett volna egy üveg Coca-Cola, de imádtuk a Traubisodát és a Márkát, sokan talán ma is föl tudják idézni ezeket az ízeket és nem találnak ezekhez foghatót.

Nem létezett ezerféle parfüm, tusfürdő és más illatszer, tehát kerestük és vettük a hazait: Caolát, Fabulont és a Cameát.

Feltűnően szegényes a szolgáltatások reklámjainak kínálata, ami szintén sokat elmond ezekről az évekről. Az ÁFOR (Ásványolaj-forgalmi Vállalat), a mai MOL elődje egy motorolajat ajánló vitrinnel nyújtott emlékezeteset:


Budapest, 1963. április 30. A Csepeli Kőolajipari Vállalat négyütemű motorok számára gyártott és az Ásványolaj-forgalmi Vállalat (ÁFOR) által forgalmazott Super Oil elnevezésű gépkocsi motorolaját reklámozzák egy utcai vitrinben a Balassi Bálint utca és Markó utca találkozásánál lévő ÁFOR üzemanyagtöltő állomásnál. 

S hogy hogyan fog az utókor emlékezni a mai reklámokra? Ki tudja? Harminc év múlva kiderül.

További cikkek:

„Nappal is az égen a csillag”

Ma lenne 80 éves a sikeres férfimodellből lett legendás énekes, Szécsi Pál, akiért megőrültek a nők, amikor színpadra lépett. A hazai előadóművészet egyik meghatározó alakja előtt tiszteleg a magyar zene rádiója is tematikus hétvégéjén március 23-án és 24-én. A Dankó Rádió a Jó pihenést és a Szív küldi szívnek szívesen című hétvégi műsoraiban emlékezik a máig egyik legnépszerűbb előadóra.

Aki zongorázni tanította Presser Gábort

15 éve ezen a napon távozott az élők sorából a kiváló műsorvezető, nevettető, színész, Erkel Ferenc-díjas zongoraművész Antal Imre, akinek nevéhez több legendás televíziós műsor fűződik.

Kosarat kaptunk

Ma már annyira természetes, hogy bele sem gondolunk: nem volt mindig így. A hazai önkiszolgáló boltok térhódítása az 1950-es évek második felére tehető. Az élelmiszert és napi cikkeket forgalmazó boltok nyitották a sort.

A Miskolci Szimfonikus Zenekar online műsorai

Az MTVA és a Miskolci Szimfonikus Zenekar szeretné megkönnyíteni a kultúrához történő hozzáférést. Annak érdekében, hogy minél szélesebb körhöz juthassanak el az értékes komolyzenei tartalmak, az MTVA archívumi felületén ingyenesen és szabadon elérhetők a Miskolci Szimfonikus Zenekar felvételei.