
A Hídember hűsége
Ízig vérig modern emberként – kétségei és hangulati ingadozásai ellenére - , két kézzel szórta jótéteményeit nemzetére a gróf. Széchenyi István a tettek embere volt, s a háttérben egy okos és szép nő szerelme is ösztönözte a „legnagyobb magyart”.
Karakter
2021.09.21 | olvasási idő: kb. 4 perc
Nincs olyan szeglete a modern magyar életnek – kultúrától a gazdaságig, a személyes higiéniától a közlekedésen át a sportig -, ahol a mai napig ne lenne tetten érhető Széchenyi István tevékenysége. Gondolkodott, beszélt - magyarul is tudott lelkesíteni – és sok hazai kortársával ellentétben cselekedett is. Csoda, hogy miként lett a fényűző úrfilétet és az izgalmas katonaéletet is megtapasztaló, Bécsben 230 éve - 1791. szeptember 21-én – született főnemesi sarjból egy nemzet életének kimagasló előmozdítója.
Kossuth Lajos, akivel szinte semmiben sem értettek egyet, mindörökre ellátta „a legnagyobb magyar” címével. A politikus, író, polihisztor, közgazdász, a Batthyány-kormány közlekedési minisztere nem a forradalom, hanem a reformok embere volt. De reformjai komoly része forradalmi léptékű volt a nemzet életében. Eszméinek foglalatai, a Hitel, a Világ és a Stádium óriási hatást gyakoroltak korszak szellemi megújításában. A magyar nyelv sorsát is szívén viselte Pest-Buda első magyar nyelvű színházának, a későbbi Nemzeti Színháznak 1837-es kezdeményezésével.

Mondhatni a Nemzeti Múzeumot és Könyvtárat alapító atyja, Széchényi Ferenc nyomdokaiba lépett, amikor 1827-ben a londoni és párizsi klubélet mintájára, a tenni vágyó kortársai számára létrehozta a Nemzeti Kaszinót majd a Magyar Tudományos Akadémia alapját, a Magyar Tudós Társaságot. A Lánchíd építésével együtt 1842-ben ő javasolta a budai alagút megvalósítását a Várhegy keresztülfúrásával a budai hídfőnél. A vízi élet, a hajózás serkentése egyébként is foglalkoztatta: az Óbudai Hajógyár a hazai hajógyártást szolgálta, a balatoni gőzhajózás megteremtése, a Vaskapu szabályozása, a Tisza-vidék árvízmentesítése is nagyban neki köszönhető.

Az életnek nem akadt olyan területe, melyre figyelme ki ne terjedt volna. Kastélyában ő építtetett először korszerű fürdőszobát és angol vécét. Csónakdát, csónakházat létesített az evezős sport meghonosítására. 1841-ben megalapította az első Hajós Egyletet, s elindította az első evezősversenyeket. A lóversenyzés és lótenyésztés megszállottja volt, mindezeket elsősorban angliai utazásának tapasztalataiból és ösztönzéséből merítette. Gazdasági kezdeményezéseinek részbeni gyökerei is a szigetországig vezetnek vissza, például a cukorgyártás, az első gőzhengermalom, a korszerű bortermelés, a gázvilágítás, az országos vasútfejlesztés ötlete. A selyemhernyó-tenyésztésre az olasz minta szolgált.
Kezdeményezéseinek, különösen az akadémia felállításának személyes, magánéleti mozgatója is volt. Saját bevallása szerint titkos szerelmének, Zichy grófnénak, Seilern Crescence-nek szeretett volna imponálni. Rengeteg kapcsolata, olykor férjes asszonyokkal folytatott viszonya után úgy érezte, megtalálta élete szerelmét. 1824-ben találkozott először az osztrák grófnővel, Zichy Károly gróf feleségével, s kölcsönös vonzalom alakult ki közöttük. Több mint egy évtizeden át hevesen udvarolt a grófnőnek – amiről a férj is tudott. Zichy gróf halála után, 1836-ban házasodtak össze. Három közös gyermekük anyjaként Crescence igazi társa, támogatója lett Széchenyinek.
Az uralkodóházzal mindvégig megegyezést kereső Széchenyi, a Batthyány-kormány minisztere a forradalom utáni helyzettel nem tudott megbirkózni. 1848 augusztusától egyre sűrűbben gyötörte a közelgő nemzethalál víziója, amiért önmagát tette felelőssé, s ez megtörte életerejét. 1848. szeptember elején Döblingbe, a Görgen-gyógyintézetbe vitték. Állapota lassanként javult. Az osztrák zsarnokságot támadó műveket, röpiratokat írt. A bécsi rendőrség házkutatása 1860. április 8-ra virradó éjszaka önmaga ellen fordította fegyverét. A máig tartó közvélekedés politikai gyilkosságot sejt halála mögött.
BORÍTÓKÉP: Budapest, 1961. július 28. Esti felvétel a kivilágított Lánchídról és a Halászbástyáról. A Lánchíd a főváros első állandó hídja, építése gróf Széchenyi István kezdeményezésére kezdődött. Az ünnepélyes alapkőletételre 1842. augusztus 24-én került sor. Tervezője Tierney William Clark, építője Adam Clark volt. 1945. január 18-án a visszavonuló németek felrobbantották, az újjáépített hidat 1949. november 20-án adták át a forgalomnak. MTI Fotó: Sziklai Dezső. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-825106
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 304 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Mátyás és Beatrix menyegzője
1476. december 22-én pazar pompával tartották meg Budán Hunyadi Mátyás magyar király és aragóniai Beatrix, Ferdinánd nápolyi király leánya menyegzőjét.
A virágáruslánytól a karburátorokig
125 éve született a magyar motorgyártás egyik úttörője, Csonka János. A Bánki-Csonka-féle porlasztó társfeltalálója diplomát sosem szerzett, de nyugdíjba vonulásakor 72 éves korában a mérnöki kamara életpályája elismeréseként felvette tagjai sorába, ezzel feljogosítva a briliáns szakembert a gépészmérnöki cím használatára.
Színház Sopronban
Száznyolcvan esztendeje, 1841. október 9-én avatták fel a soproni színházat.
Különös házasság: ki viseli a nadrágot?
A választ mindenki sejti, mi pedig megmutatjuk, milyen az, amikor mégiscsak Fülöp volt nyeregben, méghozzá hazánkban!