
125 éves lenne a szombathelyi villamos
Hetvenhét évig csilingelt, zörgött, zakatolt – ma már csak emlék.
Múltidő
2022.06.04 | olvasási idő: kb. 3 perc
1897. június 4-én indult meg az üzem az egyvonalas szombathelyi villamoshálózaton, amely a vasútállomást kötötte össze a városközponttal, meghosszabbítása után pedig a Kálváriáig tartott. Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik magyar város, amelynek utcáin villamost indítottak, az egész Monarchiát tekintve pedig Prágát és Grácot is megelőzte. A Rábán épült, ikervári vízerőmű üzembe helyezése után szükség volt megfelelő fogyasztók fejlesztésére is, így az energiafelhasználás ideális módjaként születhetett meg a Dunántúl egyik legforgalmasabb vasútállomásához kapcsolódó közlekedési újdonság, amelyet a Vasvármegyei Elektromos Művek üzemeltetett.

Az első években svájci gyártmányú, nyitott vezetőállással rendelkező kocsik jártak a vasútállomás és a Püspöki Iskola közti 1640 méteres vonalon, amelynek megtételére 12 percre volt szüksége a járatnak. Az 1000 milliméter nyomtávú síneket 1900-ban hosszabbították meg a Perint patak hídján keresztül a Kálváriáig, ahonnan egyúttal a népszerű pihenőhely, a Szent István park is elérhető volt. Ugyanebben az évben két új motorkocsival és két pótkocsival bővítették a járműállományt. Az egyvágányú vonalon 1913-ban építették meg a kitérőt a Fő téren, az ellentétes irányban haladó kocsik itt kerülhették ki egymást.
A második világháború végén, az 1945. március 4-én végrehajtott szőnyegbombázás komoly károkat okozott a vágányokban és a felsővezetékben, a vonal különböző pontjain leállított kocsik viszont szerencsére nem szenvedtek nagyobb kárt. 1950-től a város vette át az üzemet Szombathelyi Villamosvasút Vállalat néven, majd újabb kocsikat is beszereztek Budapestről, amelyeket benzinmotoros sínautókból alakítottak át. Az évtized végén nagyobb befogadó képességű ikerkocsikat is forgalomba állítottak.
A szombathelyi villamosüzem megindításától megszűnéséig nyereséges volt. 1916-ban egymillió utast szállított, 1970-ben pedig ez a szám már nyolcmillió volt. Jellemző, hogy amikor 1968-ban a villamossal párhuzamosan autóbuszjáratot is indítottak, a villamos bizonyult sikersebbnek. A hatvanas évek végén központilag meghirdetett közlekedéspolitikai koncepciónak sok más vasútvonallal együtt a szombathelyi villamos is áldozatul esett, 1974. augusztus 20-án állt le sínjein a forgalom.
Hírmondónak több szombathelyi villamoskocsi is fennmaradt: például a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban és a szombathelyi Smidt Múzeum udvarán találkozhatunk velük.
Borítókép: A háromszög alakú Köztársaság téren a gyalogosok mellett autók is járnak, a háttérben pedig a háromablakos, 5-ös számú villamos. MTI Fotó: Fényes Tamás, Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum, Azonosító: MTI-FOTO-834877
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 316 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Több mint száz esztendős az első pesti gyógyfürdő, a Szecska
A Széchenyi fürdő a hazai mélyfúrások úttörőjének, Zsigmondy Vilmos bányamérnöknek köszönheti létezését.
Zorán 80!
Generációtól függetlenül bárki fel tudna idézni egy-egy Zorán-slágert, így egy ország örülhet, amiért a zenélést választotta a villamosmérnöki hivatás helyett. 80. születésnapján köszöntjük Sztevanovity Zoránt!
"Az ember vagy csinál valamit vagy dögöljön meg!"
Ha van színész, akinek titokzatos tekintete és művészete beleégett az örökkévalóságba, az az övé. Személyisége feledhetetlen, emléke nemzedékeken átívelő. 90 éves lenne Latinovits Zoltán.
Május 1. a munka és a magyar televíziózás ünnepe
Május első napjának kitüntetett szerep jut a magyar televíziózás történetében. 1957-ben külső helyszíni közvetítéssel ezen a napon indult a rendszeres tévéadás egy angol PYE közvetítőkocsi segítségével, természetesen a május 1-jei felvonulással a középpontban. Azóta sok-sok év telt el, s most újabb mérföldkőhöz érkeztünk.