Egy letűnt korszak jelképe – a Trabant

65 éve gördült le a futószalagról az első Trabant. Bár a kis „tragacs” keveseknek hiányzik, tagadhatatlan, hogy a kelet-európai történelem része. Nézzék meg képválogatásunkat!

Kultúrsnack

2022.11.07 | olvasási idő: kb. 2 perc


A márka története 1954-ig nyúlik vissza, mikor az NDK-ban olyan kisautót akartak fejleszteni, ami nem nehezebb 600 kilónál, elfér benne egy család, 100 kilométeren nem fogyasztott többet öt és fél liternél, nagy számban lehet gyártani, és nem került többe 4000 márkánál. A DKW német autógyár fejlesztette ki az első F8-ra keresztelt típust, ami végül a keletnémet családi autók őse lett. A márkát meghatározó emblémát 1958-tól illesztették az autók orrára. Végül az 1964-es 601-es típus lett a legismertebb, és erre gondolunk általában, ha a Trabant nevet halljuk.

A kétütemű, léghűtéses, pisztolyváltós, benzinszintjelző nélküli kisautót a limuzin kivitel mellett kombi és kupé változatban is gyártották. Bár már a hőskorban rengeteg vicc született a Trabanttal kapcsolatban, egy biztos: mai mércével nehezen lehetne családi autónak nevezni. Ennek ellenére több, mint 3 millió példány készült ebből a járműből 1991-ig. Ekkor szüntették be a gyártását, pedig az 1980-as évek közepére kifejlesztették a négyütemű változatot is, az viszont már nem tudott olyan széles körben elterjedni. Mára már csak néhány példány rója a magyar utakat, jöttükre a fiatalok kétkedéssel vegyes csodálkozással, az idősebbek pedig első autóik iránti nosztalgikus örömmel kapják fel a fejüket.

Nézzék meg képválogatásunkat!

Lapozható galériánk képei:

1. P50/1 típusú Trabant 1961-ből (MTI Fotó: Bodnár László) 

2. Családi autó (MTI Fotó: Fehérváry Ferenc)

3. Klasszikus Trabant 1985-ben árusítóstandként (MTI Fotó: Kerekes Tamás)

4. Autómosás 1969-ben (MTI Fotó) 

5. Teherszállítás tetőcsomagtartó nélkül 1981-ben (MTI Fotó: Wéber Lajos)

6. Trabant szerviz (MTI Fotó: Lajos György)

7. Hófúvásban (MTI Fotó: E. Várkonyi Péter)

8. Trabantra szerelhető „Buksi” kempingsátor (MTI Fotó: E. Várkonyi Péter)

9. Esztergomi piknik (MTI Fotó: Lajos György)

Borítókép: 601-es típusú Trabant MTI Fotó, Készítette: Fényes Tamás Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-F__LA19640828004

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 321 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

A pisai ferde torony

Tizenegy évig tartó rekonstrukció után húsz esztendeje, 2001. december 15-én nyílt meg a turisták előtt a pisai ferde torony.

Aranyvonat

1946. augusztus 6-án érkezett meg Budapestre az „aranyvonat”, amely az Magyar Nemzeti Bank elhurcolt aranykészletét szállította vissza az országba.

„Tűnt évek őre, add áldó kezed, s kalauzolj, édes Emlékezet!”

1957. október 3-án, 65 évvel ezelőtt távozott a XX. század egyik legjelentősebb magyar lírikusa, Szabó Lőrinc költő, műfordító. Halálának évfordulóján rá emlékezünk.

Rongylabdától a világhírig

Nem véletlenül viseli egy kisbolygó a világűrben a XX. század egyik legnagyobb magyar legendájának a nevét. Puskás Ferenc, az Aranycsapat kapitánya, a nemzet sportolója ma lenne 95 éves.